Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.01.2010 11:22 - Ведите - Шри Ишопанишад
Автор: sewerin Категория: Други   
Прочетен: 1270 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 06.01.2010 12:01



 Четирите принципа на християнството: мир, любов, послушание и чистота(честност)
 Седемте пороци:гордост,гняв,сребролюбие,завист,лакомство,нецеломъдрие,леност
 Грехове: 1.отчаяние за спасението си;    2.надежда за спасение без добър живот;
          3.оборване на очевидната истина    4.завиждане на чуждо добро
          5.упорство в греха              6.последно неразкаяние


                                 Шри Ишопанишад
                                   /извадки/

                                   Въведение

   Обусловените души, за разлика от освободените, се характеризират с четири не-
достатъка. Първият им недостатък е, че са обречени да правят грешки. Друг недос-
татък на обусловената душа: да попада под влияние на илюзията. Илюзия означава
да се приема нещо, което не съществува. Всеки смята тялото си за своето "аз". Но
вие не сте тяло. Това е илюзия.
   Третият недостатък е склонността към измама. Всеки иска да се представи за
много интелигентен, дори и да е най-големият глупак. Макар че се намира под вли-
янието на илюзията и допуска грешки, той пак започва да философства, че според
него това е така, онова - иначе ...
   А всъщност не е наясно дори със собственото си положение. И накрая, сетивата
ни са несъвършени. Всички много се гордеят със зрението си. Често хората ни пре-
дизвикват: "Можете ли да ми покажете Бога?" - А вие имате ли очи, за да Го види-
те? Докато очите ви са несъвършени, никога няма да можете да Го видите. Ако вне-
запно в стаята стане тъмно, няма да можете да видите дори ръката си. С всичките
си недостатъци, които притежаваме в обусловения си живот, ние не можем да дадем
съвършено знание никому. Нито пък самите ние сме съвършени. Трансцеденталното
знание идва отвъд Вселената. Знанието за вселената е материално знание, а отвъд
нея са владенията на трансцеденталното знание. Духовният свят съществува.
   Кршна, Говинда, притежава безброй форми, но те са едно. Те не са подвластни
на грешки и недостатъци като нашите форми. Формата на Кршна е непогрешима.
   Абсолютната Истина е това, от което произлиза всичко. Тя е самоозаряваща се,
т.е. притежава съзнание.

                                   Обръщение

   Върховният Бог е цялостен и съвършен. И понеже е напълно съвършен, всичко,
което произлиза от Него, например този осезаем свят, притежава всичко, което е
присъщо на пълното цяло. Всичко, което е създадено от пълното цяло, също е ця-
лостно само по себе си. И тъй като е пълното цяло, Той остава в пълно равновесие
и хармония, въпреки че от него произлизат толкова много завършени единици.

                                    Коментар

Пълното цяло, т.е. Върховната Абсолютна Истина, е цялостната Божествена Личност.
Да се осъзнае Божествената Личност, означава да се осъзнаят всичките Й трансце-
дентални аспекти: вечност, знание и блаженство.
   Пълното цяло не е лишено от форма. Ако нямаше форма или творението му го пре-
възхождаше с нещо друго, то не би могло да бъде пълно цяло. Пълното цяло трябва
да притежава всичко, както в границите на нашия опит, така и извън него. В про-
тивен случай то не би могло да бъде пълно цяло.
   Пълното цяло, Божествената Личност, притежава необятни енергии, които са съ-
вършени и завършени като Него. Следователно този осезаем, този материален свят
също е съвършен сам по себе си. Всяка дейност в този свят, ще остане несъвърше-
на, докато не се съгласува с пълното цяло. Когато всичко е в хармония с пълното
цяло, неразделно свързаните с него частици също стават съвършени сами по себе
си.

                                  Мантра първа

   Всичко одушевено и неодушевено, което се намира във вселената, е собственост
на Бога и се намира под Неговия контрол. Затова човек трябва да приема само тези
неща, които са му необходими, които са му отредени като дял, и не трябва да при-
ема нищо друго, знаейки добре на кого принадлежи то.

                                    Коментар

   Всички природни елементи принадлежат на низшата, материалната енергия на Бога, докато живите същества, органичната енергия, са висша енергия на Бога. И двете енергии произлизат от Бога, затова той е повелителят на всичко съществуващо.
Никой, освен Бога не е собственик на нищо. Човек трябва да приема само тези
неща, които са му отредени от Бога като негов дял. Кравата например дава мляко,
но не го пие. Млякото й е определено за храна на човешките същества. Кравата яде
трева и слама и не пие млякото си. Така е устроил нещата Богът и ние трябва да
сме доволни от това, което той милостиво ни е отделил. И винаги да помним на
кого всъщност принадлежат нещата, които имаме.
   Погрешно е обаче да се смята, че просто като стане вегетарианец, човек ще
може да избегне нарушаването на природните закони. Растенията също имат живот.
Едно живо същество е предназначено за храна на друго - такъв е природният закон.
Човек не трябва да се гордее, че е стриктен вегетарианец. Същественото е да се
признава върховенството на Бога. Животните не притежават развито съзнание и не
могат да узнаят Бога, но човешките същества са достатъчно интелигентни, за да се
поучат от ведическите писания, да разберат от тях как действат природните зако-
ни и да се възползват от това знание. Ако човек пренебрегва ведическите писания,
животът му става много опасен и несигурен. Човешкото същество трябва да признае
властта на Върховния Бог. To трябва да стане преданоотдаден на Бога. То трябва
да отдава всичко в служене на Бога и да приема само остатъците от храна, предло-
жена на Бога. Тези, които не предлагат храната си на Бога, ядат само грях и за-
това ще трябва да изтърпят най-различни страдания, следствия от извършването на
грехове.
   Основната причина за греховете се корени в преднамереното неподчиняване на
природните закони и в непризнаването на правото на собственост на Бога. Непод-
чиняването на природните закони, т.е. на Божиите повели е пагубно за човешкото
същество. Но ако човек има трезв ум, познава природните закони и не се влияе от
излишна привързаност или неприязън, сигурно е, че отново ще бъде признат от Бога
и ще стане достоен да се върне при Него, във вечния си дом.

                                  Maнтра втора

   Човек може да се стреми да живее стотици години, ако работи непрекъснато по
този начин, защото този вид работа няма да го подчини на законите на кармата.
Човекът няма друг избор, освен този път.

                                    Коментар

   Живите същества са вечни по природа, но поради това, че са се обвързали с ма-
териалното битие, трябва да сменят телата си. Този процес се нарича прераждане
на душата. Прераждането означава да бъдеш обвързан от собствените си дейности.
Действията, които се извършват в съответствие с препоръчаните в свещените писа-
ния задължения се наричат карма. Действията, които освобождават човека от кръго-
врата на раждането и смъртта, се наричат акарма. А викарма се наричат дейности-
те, които човек извършва, когато злоупотребява със свободата си и по този начин
се насочва към низшите равнища на живот.
   От тези три категории дейности интелигентните хора предпочитат дейностите,
които ги освобождават от робството на кармата. Обикновените хора искат да извър-
шват добри дейности, за да получат признание и да си извоюват някакво положение
в живота в този свят или в рая. По-напредналите обаче искат напълно да се осво-
бодят от действията и последиците им. Разумните хора знаят добре, че както ло-
шите, така и добрите дейности причиняват материални страдания. Затова се стремят
към такива дейности, които ще ги освободят от последиците и на добрите, и на ло-
шите дейности. Когато човек осъзнае властта на Божествената Личност, той е стиг-
нал до равнището на положителното знание. На това равнище на чист живот, където
проявленията на природата - добро, страст и невежество - са безсилни, човек може
да действа, без да се обрича на робство в кръговрата на раждането и смъртта.
   Всъщност човек не трябва да прави нищо друго, освен да служи предано на Бога.
Но на нисшите нива на съществуване живото същество не може веднага да възприеме дейностите на преданото служене и не може напълно да спре работата, която влече след себе си последствия. Обусловените души са привикнали да работят за сетивно наслаждение, за собствена изгода, независимо дали пряка или опосредствена.
   Дейностите, посвещавани на Бога, се оценяват като толкова могъщи, че дори
една незначителна част от тях може да спаси човека от най-голямата опасност.
Най-голямата опасност в живота е отново да попаднеш в еволюционния цикъл на раждането и смъртта. Ако по една или друга причина човек проиграе духовния си шанс и по този начин попадне отново в еволюционния цикъл, това трябва да се смята за най-голямото нещастие, макар че глупакът не може да го прозре заради несъвършен ството на сетивата си. Ако действаме по такъв начин, можем да желаем да живеем много, много години. В противен случай дългият живот на човека по нищо няма да се различава от живота на едно дърво, което също е живо същество и живее стотици години.
Няма смисъл човек да живее като дърветата, да диша като ковашкия мях, да
зачева децата си като свинете и кучетата и да яде като камилата. Скромният жи-
вот, в центъра на който стои Богът, има много по-голяма стойност от великата
измама на лишения от Бог алтруизъм и социализъм. Макар и да остават полузавър-
шени, алтруистичните дейности, посветени на Бога, са добри за този, който ги из-
вършва, защото му осигуряват човешка форма на живот в следващото му раждане. А с
това той получава още една възможност да напредне по пътя към освобождението.

                                  Мантра трета

   Убиецът на душата, който и да е той, трябва да иде на планетите, известни ка-
то свят на безверието, пълни с мрак и невежество.

                                    Коментар

   Понякога сравняват материалния свят с океан, а човешкото тяло - със здрав ко-
раб, построен, за да прекоси океана. Ведическите писания са опитният капитан, а
условията, предоставени от човешкото тяло, са благоприятни ветрове, които пома-
гат на кораба да се движи плавно към желаната цел. Ако въпреки всички тези пре-
имущества човек не използва човешката форма на живот в максимална степен, за да
постигне себепознание, той е демон и трябва да бъде смятан за убиец на душата.
Убийците на душата са обречени да пропаднат до най-тъмните области на невежест-
вото и вечно да страдат там. Тази човешка форма на живот сме получили не за да
работим като магаретата, свинете и кучетата, а за да постигнем най-висшето съ-
вършенство в живота. Ако не се погрижим да осъзнаем себе си и да се осъществим,
природните зaкони ще ни заставят да работим без отдих, дори и да не искаме.
   Хората, които не са могли да довършат в миналите си животи процеса на себе-
познанието и на осъзнаването на Бога, но са положили искрени усилия за това - с
други думи, тези, които не са сполучили да осъществят връзката си с Бога, - по-
лучават възможността да се родят в семейство на духовно извисен или на предста-
вител на търговското съсловие. Заради искрените си усилия в миналите си животи
тези неуспели кандидати получават нова, по-добра възможност да постигнат себе-
познание.
   Дори само опитът на човек да разбере Бога му осигурява раждане в благородно
семейство в следващия му живот. Но тези, които не правят дори и опит и искат да
останат покрити от илюзията, които са заклети материалисти и са се пристрастили
към материалното наслаждение, пропадат до най-мрачните владения на ада, както
потвърждава цялата ведическа литература.
   Понякога тези материалисти демонстрират занимания с някакви религиозни дейно
сти, като си поставят за крайна цел материалното благополучие. Но Бхагавад-гита
ги осъжда като хора, които са велики по скалата на едно измамно съвършенство и
са получили власт благодарение на материалното си богатство и гласовете на неве-
жите. Такива асури не са постигнали себепознание и им е чуждо схващането за
Бога. Те ще пропаднат до най-мрачните владения.
   Заключението е, че на нас, човешките същества, ни е отредено не само да удов-
летворяваме жизнените си потребности на една несигурна платформа, но и да разрешим всички проблеми на материалния живот, в който ни е поставила природата.

                                Мантра четвърта

   Макар че Божествената Личност се намира в обителта Си, Тя е по-бърза от ума и
може да изпревари всички. Могъщите полубогове не могат да Я достигнат. Макар че
се намира на едно място, Тя управлява тези, които дават въздуха и дъжда. Тя над-
минава всички с величието си.

                                    Коментар

   Върховният Бог, който е Абсолютната Божествена Личност, не може да бъде опоз-
нат дори и от най-големия философ чрез спекулативни умозрителни разсъждения. Могат да го опознаят само преданоотдадените Му по Неговата милост. Неотдадените
философи могат да пътуват със скоростта на ума или вятъра, могат да пътуват в
космическото пространство стотици години, но ще продължават да откриват, че все
още са безкрайно далече от Абсолютната Истина. Абсолютната Божествена Личност
има Своя трансцедентална обител, наречена Кршналока, където се отдава на забав-
ленията Си. Но чрез непроницаемата си енергия, Богът може да стигне едновременно до всички части на творящата енергия.
   Тези енергии са неизброими, но могат да бъдат разделени в три главни катего-
рии: вътрешна, междинна и външна енергия. Живите същества са проявени от междинната енергия на Бога. Материалният свят е творение на външната енергия на Бога, а духовната небесна шир, където се намира Божието царство, е проявление на вът решната Му енергия. Между Бога и енергиите му няма разлика, но това не означава, че той няма личностно съществувание. Хората са свикнали да правят заключения въз основа на собственото си равнище и капацитет. Но Върховният Бог не е подвластен на ограничената ни способност да Го разберем. По тази причина Упанишадите преду преждават, че никой не може да постигне Бога само с ограничените си възможности. В Бхагават-гита Богът казва, че никой, нито дори великите рши и сури(божествени) не може да Го опознае. Тогава какво да кажем за асурите, които не са в състояние дори да разберат пътищата Божии ? Абсолютната истина в крайна сметка е абсолютна
личност.
   Индивидуалните, неотделими от енергиите на Бога частици притежават всички
признаци на самия Бог, но имат ограничен обсег на действие и затова са ограни-
чени. Частиците никога не са равни на цялото. Затова те не могат да оценят пъл-
ното могъщество на Бога. Глупави и невежи живи същества, които са неотделими
частици от Бога, но се намират под влиянието на материалната енергия, се опитват
да правят предположения за трансцеденталната позиция на Бога. "Шри Ишопанишад" ги предупреждава да не се впускат в никакви умозрителни теории за същността на Бога. Опитайте се да узнаете Трансцеденталното от по-видимия източник, Ведите,в които това знание вече е изложено.
   Всички сили идват от Бога, затова всяка една способност трябва да се използва
единствено в изпълнение волята на Бога. Този, който е станал смирен, може да уз-
нае Бога. Съвършено знание означава да се познае Бога във всичките Му аспекти,
да се опознаят енергиите Му и как те действат по Неговата воля.

                                  Мантра пета

   Върховният Бог се движи и не се движи. Той е много далече, но също така е и
много близо. Той е във всичко и същевременно е извън всичко.

                                    Коментар

   Тук са обяснени трансцеденталните дейности на Върховния Бог, осъществявани от
непроницаемите Му енергии. За да се докаже неразбираемото могъщество на Бога, са използвани противоположни двойки твърдения.
   Макар че Богът е толкова далеч, отвъд материалното небе, Той може веднага, за
по-малко от секунда да дойде при нас със скорост, по-голяма от скоростта на ума
или на вятъра. Той може да се движи толкова бързо, че никой да не може да Го
надмине. Когато обаче Божествената личност се появи пред нас, ние Я пренебрегва-
ме.
   Тъй като притежава непостижими енергии, Богът може да приема служенето ни по
всякакви начини и да преобразява различните Си енергии според собствената Си во
ля. Богът притежава всички способности да превърне материалната енергия в духов-
на. Щом източникът на енергиите е един и същ, те могат да бъдат използвани по
начин, който е удобен за източника им.
   Отношението на Бога към преданоотдадените Му съответства на степента, в която
те са Му се отдали. Той си запазва правото да не се разкрива на всеки, а само на
тези, които са Му се отдали. Следователно за отдалата се душа Той е близо и е
лесно достижим, докато за неотдалите се е много, много далеч и напълно непости-
жим. Богът се намира във всичко, което е създадено от различните Му енергии.
Чрез неразбираемото Си могъщество Той може да се появи навсякъде, за да възнаг-
ради с милостта Си искрените Си преданоотдадени. Богът се появява, за да унищожи невярващите и да защити вярващите. Богът има достатъчно енергии и представители, които и сами могат да унищожат невярващите, но на Него му е много приятно да дава закрила на преданоотдадените Си и затова идва като инкарнация. Той прави това само за да достави удоволствие на преданоотдадените Си, Той няма никаква друга цел.
   Всъщност вътре и извън всичко не съществува нищо друго, освен Бога. Всичко се
проявява от различните Му енергии както топлината и светлината се появяват от
огъня; това означава, че сред разнообразните енергии има единство. Но въпреки
това единство, в личностната Си форма Богът се наслаждава на всичко, което е
наслаждение за нищожните сетива на нищожните неотделими от Него частици,
живите същества.

                                  Мантра шеста

   Човек, който вижда, че всичко е свързано с Върховния Бог; който вижда всички
същества като неотделими части от Бога и който вижда Върховния Бог във всичко,
никога не изпитва омраза към никого и към нищо.

                                    Коментар

   Тук е дадено описание на великата личност, която вижда, че всичко е свързано
с Върховната Божествена Личност. Има три равнища на осъзнаване на присъствието
на Върховния Бог. Този, който се намира на най-ниското стъпало от осъзнаването
на Бога, отива на някое място за поклонение - храм, църква или джамия, според
вида на религиозното си изповедание - и извършва изповедание според наставлени-
ята на съответното писание. Такива преданоотдадени не могат да определят кой ка-
кво положение заема в преданото служене или кой е осъзнал Върховния Бог. Те са
на най-ниското стъпало на предаността и се наричат преданоотдадени - материали-
сти, т.е. личности, които все още се опитват да се издигнат над границите на ма-
терията и да достигнат духовното равнище.
   След тях са преданоотдадените, които заемат междинно положение в преданото
служене. Те съблюдават следните четири принципа:

   1. Могат да видят Върховния Бог.
   2. Различават преданоотдадените на Бога.
   3. Виждат простодушните, които нямат знание за Бога.
   4. Виждат атеистите, които не вярват в Бога и ненавиждат преданоотдадените.

   Тези преданоотдадени имат различно отношение към личностите от гореспоменати те категории. Те изпитват възхищение към Бога и Го смятат за обект на любовта си; сприятеляват се с тези, които следват пътя на предаността; опитват се да съ будят спящата любов към Бога в сърцата на простодушните и не се доближават до атеистите, които се подиграват дори с името на Бога.
   След тях са онези, които виждат връзката на всеки с Върховния Бог. Те не пра-
вят никакви разграничения между атеисти и вярващи, а виждат у всеки неотделима
частица от Бога. Те знаят, че няма разлика между необикновено учения брахмана и
кучето на улицата, защото и двамата са част от Бога, въпреки че са въплътени в
тела с различни качества поради различната природа на материалните си дейности.
Частицата от Върховния Бог, която е приела тяло на брахмана, не е злоупотребила
с малката си независимост, а частицата в тялото на куче е злоупотребила с неза-
висимостта си и затова е била наказана от законите на природата да бъде затворе-
на в тази невежа кучешка форма. Без да взема под внимание дейностите, които са
изършвали брахманът и кучето, един уттама-адхикари се опитва да бъде от полза и
на двамата. Такъв знаещ преданоотдаден не се заблуждава от материалните тела на брахмана и на кучето, а е привличан от духовната искра, намираща се в тях.
   Тези, които подражават на уттама-адхикарите, демонстрирайки единство и брат-
ство, но в поведението си се ръководят от телесните взаимоотношения не са истин-
ски филантропи. Ето защо схващането за общочовешко братство трябва да приемем от преданоотдаден на Бога, който е уттама-адхикари, а не от някой глупак, който не
вижда правилно индивидуалната душа и Свръхдушата - пълната експанзия на Върхов
ния Бог, намираща се навсякъде.
   В тази мантра на "Шри Ишопанишад" ясно се казва, че човек трябва да НАБЛЮДАВА и да ВИЖДА. Това означава, че трябва да следва предишен ачариа, съвършен учител.
Човек не може да вижда правилно, докато не се научи на това от по-висш източник.
Най-висшият източник е ведическата мъдрост, водеща началото си от самият Бог.
Ведическата истина стига до нас по ученическа последователност, която започва от
Бога. Само този, който вече е на равнището на освобождението, може да стане ут-
тама-адхикари и да смята всяко живо същество за свой брат. Тези, които постоянно
се стремят към някаква материална изгода, не могат да имат това виждане. Когато
се служи на външното тяло, се подражава на това освободено състояние, но ни най-
малко не се служи на душата. Такива позьори нямат знание за духовния свят. Утта-
ма-адхикарите виждат душата в тялото и служат на тялото като на душа, а това по
естествен начин включва в себе си служене и на материята.

                                  Мантра седма

   Този, който вижда всички живи същества като духовни искри, еднакви по качест-
во с Бога, притежава истинско знание за нещата. Нима има илюзия или безпокойство
за него ?

                                    Коментар

   С изключение на двата вида издигнати преданоотдадени, никой не може да вижда
правилно духовното положение на живото същество. Живите същества са еднакви с
Бога по качество, както искрите от огъня имат същата природа като тази на огъня.
Но все пак искрите не са огън, когато става дума за количеството. Количеството
топлина и светлина, които притежава огънят, не са равни на топлината и светлина-
та на искрите. Великите преданоотдадени виждат това равенство, в смисъл, че виж-
дат как всичко е енергия на Върховния Бог. Между енергията и източника й няма
разлика, затова единството наистина съществува. Понятието "огън" не би имало
смисъл, ако не предполагаше топлината и светлината, но въпреки това от аналитич-
на гледна точка светлината и топлината се различават от огъня. В синтез обаче
топлината, светлината и огънят са едно и също нещо.
   На духовните същества e отредено да се наслаждават. На духовно равнище няма
никакви препятствия пред наслаждението. В материалния свят постоянно има сблъсъци между отделните индивиди, защото в наслаждението липсва обединяващото звено.
Истинско обединяващо звено в насладата е Върховният Бог. Той е в центъра на въз-
вишения духовен танц раса. На нас ни е отредено да се присъединим към Него и да
се наслаждаваме на живот, в който има един единствен трансцедентален интерес и
няма никакво неразбирателство. Това е най-висшата платформа на духовен интерес.
Веднага щом се постигне тази съвършена форма на равенство, изчезва всяка илюзия
и скръб.
   Илюзия, означава цивилизация, която не признава Бога. Следствие от нея е
скръбта. Никой не може да превъзмогне природните закони. Само тези, които се от-
дават в лотосовите крака на Върховния Бог, могат да преодолеят строгите повели
на природата. И така, ако искаме да се освободим от всички видове илюзия и тре-
воги и да създадем единство въпреки различните интереси, във всичките ни дейно-
сти трябва да присъства Богът. Постигне ли веднъж трансцеденталното познание,
човек повече не е подвластен на илюзията, нито на страданията, за него няма по-
вече нещастия в материалното битие, няма раждане и смърт, през които преминаваме
в сегашното си съществуване. Това е, което научаваме от тази мантра на "Шри ишо-
панишад".

                                  Мантра осма

        Такава личност трябва наистина да познава най-великия от всички,
                    който е невъплътен, всезнаещ, безукорен;
                     който е без вени, чист и неоскверним;
            себеудовлетворения философ, който от незапомнени времена
                         изпълнява желанията на всеки.

                                    Коментар

   Това е описание на вечната трансцедентална форма на Абсолютната Божествена
Личност. Върховният Бог не е лишен от форма. Той има собствена трансцедентална
форма, която по нищо не може да се сравнява с формите в материалния свят. В този
свят живите същества са въплътени във формите си от материалната природа и рабо
тят като всички материални машини. Богът може да върши всичко с всяка част на
тялото си.
   Казва се, че Богът е давал на живите същества от незапомнени времена.
Най-напред живото същество пожелава нещо, а след това Богът му доставя желания
обект в зависимост от степента на усъвършенстването му. Бог дава наслаждение на
живите същества в съответствие с достойнствата им. Но тези достойнства сами по
себе си не са достатъчни, нужна е и милостта на Бога.
   Обикновено живите същества не знаят какво да искат от Бога, за каква длъжност
да се подготвят. Когато обаче живото същество узнае естественото си положение,
то моли да бъде прието в трансцеденталното обкръжение на Бога, за да му отдава
трансцедентално любовно служене. Под въздействието на материалната природа вместо да моли за това, живото същество моли за какви ли не други неща - затова в
"Бхагавад-Гита" умственото му състояние е описано като раздвоена или разклонена
интелигентност. Духовната интелигентност е единна, а нейната противоположност
има много разновидности. Личностите, които са пленени от нетрайните прелести на
външната енергия, забравят истинската цел на живота - завръщането при Бога. Заб-
равил това, човек се опитва да нагласи някак си нещата чрез различни планове и
програми, но това е все едно да се дъвче нещо, което вече е било дъвкано и из-
плюто. И все пак Богът е толкова милостив, че оставя потъналите в забрава живи
същества да правят това, без да се намесва в дейностите им. Ако живото същество
иска да отиде в ада, Богът му позволява да го направи, без да се намесва, а ако
то поиска да се върне в къщи, обратно при него, той му помага да направи това.
Един добросъвестен и старателен преданоотдаден в началото може да няма съвсем
безупречно поведение. Но въпреки това той трябва да бъде приеман за чист, защото
се намира на правилен път. Това е така заради пречистващото въздействие на общу-
ването с Бога.

                                 Мантра девета

            Ония, които натрупват действия, извършвани в невежество,
             ще пропаднат до най-мрачните владения на невежеството.
                     Но още по-лошо е положението на ония,
                  които уж се занимават с развиване на знание.

                                    Коментар

   Несъмнено невежеството е много опасно, но знанието, когато е погрешно или пък
е лошо насочвано, е още по-опасно. Хората от категорията веда-вадарата не проя-
вяват никакъв интерес към Божествената Личност. Тъкмо обратното, те са пленени
от такива странични резултати, като достигането на райските планети. Всъщност
силното желание за сетивно наслаждение е главната причина за материалното робство на тези хора. Те са свикнали да откриват във всяка дума на Ведите изгодния за себе си смисъл. Човек трябва да се обърне към истински духовен учител, за да
разбере трансцеденталното послание на Ведите. Като тълкуват погрешно ведическите писания, те стремително се приближават към най-тъмните владения на невежеството.
Те ще пропаднат дори повече от ония, които нямат никакви познания върху ведичес-
ките писания.
   Хората от категорията майайапа-хрта-джнана са такива, които сами се обявяват
за "богове". Те смятат себе си за Бог и мислят, че не е необходимо да се обожава
никакъв друг Бог. Те ще се съгласят да се кланят на някой обикновен човек, стига
да е богат, но никога няма да обожават Божествената Личност. Такива глупци, кои-
то не могат да осъзнаят собствената си глупост, никога не се замислят над въпро-
са как е възможно Богът да попадне в плен на илюзията. Ако това беше възможно,
тогава илюзията би била по-могъща от Бога. А същевременно те твърдят, че Богът е
всесилен. Щом Богът е всесилен, как тогава бива победен от илюзията ? Тези само-
провъзгласили се "богове" не могат да дадат много ясен отговор на такива въпроси
но се чувстват много удовлетворени, че са станали "богове".

                                 Мантра десета

    Мъдреците са обяснили, че от развиването на знание следва един резултат,
                  а от развиването на невежество - съвсем друг.

                                    Коментар

   Придобиването на знание трябва да се извърши практически по следния начин,
препоръчан в "Бхагавад-гита":
   1. Човек трябва да развие у себе си най-благородни качества и да се научи да
почита другите по съответен начин.
   2. Човек не трябва да се представя за вярващ единствено заради име и слава.
   3. Човек не трябва да става източник за безпокойства за другите с действията,
с мислите или с думите си.
   4. Човек трябва да се научи да търпи дори когато открито го предизвикват.
   5. Човек трябва да се научи да избягва двуличието във взаимоотношенията си с
другите.
   6. Човек трябва да намери истински духовен учител, който постепенно може да
го изведе до равнището на духовното осъзнаване. Човек трябва да се отдаде на
такъв духовен учител, като му служи и му задава подходящи въпроси.
   7. За да се издигне до равнището на себепознанието, човек трябва да следва
регулиращите принципи, посочени в свещените писания.
   8. Човек трябва да е установен в принципите на свещените писания.
   9. Човек трябва напълно да се откаже от начинания, които са вредни за себе-
познанието.
   10. Човек не трябва да приема повече от това, което е необходимо за поддържа-
не на тялото.
   11. Човек не трябва да се отъждествява с грубата материална обвивка - тялото,
- нито да смята за своя собственост ония, които са свързани с тялото му.
   12. Човек винаги трябва да помни, че докато има материално тяло, ще е прину-
ден да се сблъсква със страданията на повтарящите се раждания, смърти, старост и
болести. Безполезно е да се кроят планове за избягване на тези страдания на ма-
териалното тяло. Най-доброто нещо е да се открият средствата, чрез които човек
може да възвърне духовната си същност.
   13. Човек не трябва да се привързва към повече неща, отколкото са необходими
за духовния му напредък.
   14. Човек не трябва да бъде привързан към съпругата, децата и дома си повече,
отколкото препоръчват свещените писания.
   15. Човек не трябва да се чувства щастлив или нещастен заради желаните и не-
желаните неща, създавани от ума.
   16. Човек трябва да стане безкористен преданоотдаден на Шри Кршна, Божестве-
ната Личност, и да Му служи с неотклонно внимание.
   17. Човек трябва да развие склонност да живее в уединено място, където цари
спокойствие и тишина и обстановката е благоприятна за духовен напредък. Той
трябва да избягва пренаселените места, в които се събират неотдадени.
   18. Човек трябва да стане учен или философ и да изследва духовното, а не ма-
териалното, осъзнавайки, че духовното знание е вечно, а материалното свършва за-
едно със смъртта на тялото.
   Тези 18 точки описват постепенния процес на развиване на истинско знание.
Всички останали неща влизат в категорията на невежеството. Всички форми на мате-
риално знание не са нищо друго, освен външни черти на илюзорната енергия и този,
който се занимава с тях, не стои по-високо от едно магаре. По тази причина "Шри
Ишопанишад" заявява много категорично, че затъването в невежеството се различава
от развиването на знание. Може да се каже, че университетите не са нищо друго,
освен средища на невежеството.
   Тази малка земя е само един къс материя, плуващ в безкрайния материален кос-
мос заедно с много други такива късове. В сравнение с необятния космос тези ма-
териални късове са като прашинките във въздуха. В космоса има безброй слънца и
безброй планетарни системи. Ние, дребните създания, нищожните неотделими частици
от Върховния Бог, се опитваме да господстваме над тези неизброими планети, като
отново и отново се раждаме и умираме. Но плановете ни винаги се осуетяват от
старостта и болестите. Отредената продължителност на човешкия живот е около сто
години, въпреки че тя постепенно намалява до 20-30 години. С натрупването на
невежество заблудените хора са създали върху планетите собствени нации, за да
осигурят някакво сетивно наслаждение в течение на тези 20-30 години. Тези глупци
правят какво ли не, за да усъвършенстват някоя отделна част от Земята, което е
наистина смешно. В името на тази цел всяка няция става източник на
безпокойства за останалите. Повече от 50 % от националната енергия се
изразходва за защитни средства.
   Никой не полага грижи за развиването на истинско знание, въпреки че всички са
преизпълнени с неоснователна гордост, че са напреднали и в материално, и в духо-
вно отношение. Наставления за знание трябва да се получат от личност, която не е
смущавана от материалната илюзия. Човек не може да не бъде смущаван, докато не
постигне съвършено духовно познание. Когато човек е постигнал такова съвършено
духовно осъзнаване, той не копнее да постига нищо, нито скърби за нещо загубено.
Един такъв дхира е осъзнал, че материалното тяло и умът, който е получил в ре-
зултат на случайното си съприкосновение с материята, са несвойствени за него
елементи. Затова той просто се стреми да извлече възможно най-голямата полза от
тази лоша сделка.
   Материалното тяло и умът са лоша сделка за духовното същество. В живия свят
то има различни дейности и задължения, но този материален свят е мъртъв. Когато
живите духовни искри боравят с късовете мъртва материя, мъртвият свят също изг-
лежда жив. Но материалният свят е движен от живите души, неотделимите частици от
върховното живо същество.
   За да следва регулиращите принципи, човек трябва да приеме подслон при истин-
ски духовен учител. Съвършеният ученик трябва да е като Арджуна, а духовният
учител трябва да е на равнището на самия Бог. Такъв е процесът на получаване на
знание от необезпокоена личност. За да получи истинско знание, човек трябва да
слуша смирено личност, която е дхира.

                               Мантра единадесета

  Само този, който изучи пътя на невежеството и редом с него пътя на знанието,
         може да преодолее влиянието на многократните раждания и смърти
             и да се наслаждава напълно на благословено безсмъртие.

                                    Коментар

   Никой не иска да умира, да остарява или да се разболява. Но природните закони
не освобождават никого от смъртта, старостта и болестите. Дори Хиранйаиашипу,
най-силният материалист, не могъл да стане безсмъртен с помощта на плановете си.
Какво тогава могат да постигнат днешните жалки Хираниайаиашипу, чиито планове се
провалят още в същия миг ?
   За да постигне вечен живот, човек трябва да бъде подготвен да се върне при
Бога. За да стане щастлив в този си живот и след като напусне материалното си
тяло, да постигне вечен и блажен живот, човек трябва да се обърне към свещената
литература и да получи трансцедентално знание. Обусловените живи същества са за-
бравили вечните си взаимоотношения с Бога и погрешно приемат временното тяло,
където са се родили, за най-висшето нещо. Богът милостиво е дал гореспоменатите
писания на Индия, оставил е и други писания в други страни по света, за да напо-
мни на потъналите в забрава човешки същества, че домът им не е тук, в материал-
ния свят. Живите същества са духовни създания и могат да са щастливи само когато
се завърнат в духовния си дом при Бога.
   Живите същества не са лишени от духовни сетива. Действията на материалните
сетива са изкривено отражение на духовните забавления. Действията на душата, по-
крита от материалните обвивки, са болестно състояние за нея. Истинската сетивна
наслада е възможна само когато болестта се излекува. Чистото удовлетворяване на
сетивата е възможно в чистата ни духовна форма, която е освободена от всички ма-
териални замърсявания. Следователно цел на човешкия живот трябва да бъде не из
вратеното сетивно наслаждение, а лекуването на материалната болест. 
       Влошаването на материалната болест не е признак на знание. То е признак на култивиране на невежество. Трябва да развиваме духовно знание, така че да се освободим оконча телно от жестоките ръце на смъртта. Това не означава обаче, че трябва да сложим край на всички светски дейности, свързани с поддържане на тялото, както да се излекуваме от някоя болест не означава да понижим температурата си до нулата.
Вече се опитахме да обясним това с израза "да извлечем най-голяма полза от една
лоша сделка". Развиването на духовно знание се осъществява с помощта на това
тяло и ум, затова ако искаме да постигнем целта си, е необходимо да поддържаме
тялото и ума. Трябва да поддържаме нормалната температура: 98 градуса; не трябва
от глупост да я повишаваме на 107. Човек трябва да води здравословен живот, да
има здрав ум, за да може да усвои истинското знание, което е целта на човешкия
живот. Животът не е предназначен нито за непосилен магарешки труд, нито за затъ-
ване в невежество, нито за сетивно наслаждение. Бхагаватам препоръчва на човеш-
кото същество да използва живота си, за да проумее Абсолютната истина. Тя се
осъзнава стъпка по стъпка. Абсолютната истина осъзнават хората с извисено съзна-
ние, които са постигнали знанието и отречението, следвайки 18-те принципа, за
които стана дума по-горе. Същината на тези 18 принципа е да се постигне трансце-
дентално предано служене на Божествената Личност. Затова на всички хора се пре-
поръчва да овладеят изкуството да отдават предано служене на Бога. И така, за да
може да развива знание, особено в тази епоха, човек трябва постоянно да слуша,
възпява и обожава Божествената Личност със съсредоточено внимание, защото тя е
Богът на всички трансцеденталисти.

                               Мантра дванадесета

            Тези, които са се отдали на обожаването на полубоговете,
                навлизат в най-тъмните владения на невежеството
            и още повече важи това за тези, които обожават Абсолюта.

                                    Коментар

   Само обърканите хора, подтиквани от силното желание за сетивно наслаждение,
обожават полубоговете, за да постигнат задоволително разрешение на временните си
проблеми. Хората, които нямат особена интелигентност, се стремят към временното
облекчение от затрудненията си, което получават по благоволението на някой полу-
бог. Но живите същества са се заплели в материята и трябва да се освободят от
материалното робство напълно, за да получат вечно облекчение на духовното равни-
ще, където царуват вечното блаженство, вечният живот и вечното знание.
   Дори човек да се издигне до най-висшата планета Брахмалока, той ще бъде при-
нуден отново да се върне оттам. Но ако някой постигне Мен (в духовния свят), той
няма да се ражда отново. В писанията се препоръчва как да се обожават полубого-
вете при различните условия и в същото време се казва, че това не е истински не-
обходимо. Резултатите от обожаването на полубоговете не са вечни. Целият матери-
ален свят е временен, затова всичко, което се постига тук, в мрака на материал-
ното битие, също е преходно. Въпросът е как да се постигне истинският и вечният
живот. Пътят на спасението, или на освобождението от обятията на материята, за-
виси изцяло от принципите на знанието и отречението. Псевдонабожните нямат нито
знание, нито са се откъснали от материалните дейности. Повечето от тях искат да
останат в златните вериги на материалното робство в сянката на алтруистични и
хуманни дейности и в името на лъжерелигиозни принципи. Тези измамници представ ляват най-голямата опасност за човешкото общество. Злонамерените демони, предрешени като религиозни проповедници, ще бъдат захвърлени в най-тъмните владения на ада.

                               Мантра тринадесета

Казано е, че от обожаването на върховната причина на всички причини се получава
един резултат, а от обожаването на това, което не е върховно, се получава друг.
Всичко това е чуто от необезпокоени авторитети, които го обясняват съвсем точно.

                                    Коментар

   В тази мантра се утвърждава принципът да се слуша от спокойни авторитети.
Докато не слуша един истински ачарийа, който не е смущаван от промените на мате-
риалния свят, човек не може да получи разковничето на трансцеденталното знание.
Грубите материалисти, които кроят планове да останат в този свят, остават тук,а
преданоотдадените на Бога, които не обожават никой друг, освен Бог Кршна, върхо-
вната причина на всички причини, отиват при Него, в обителта Му в духовното
небе. "Гита" може да бъде разбрана само от оня, който е преданоотдаден на Бога и
Негов приятел. Човек трябва да изостави всички други начини и пътища на обожание
и да се отдаде напълно и единствено на Него. Само личностите, които са се пречи-
стили от последиците на всички грехове, могат да имат такава непоколебима вяра
във Върховния Бог. Другите ще продължат да се реят в материалните владения с
жалкото си обожание и поддали се на лъжливото внушение, че всички пътища водят
до една цел, ще изгубят верния път.
   В Атхарва Веда има следния текст: "В началото съществуваше само Нарайана, ня-
маше нито Брахма, нито Шива, нито огън, нито вода. Нямаше звезди, нито слънце,
нито луна. Той не остава сам. Той твори, както пожелае". По този начин цялата
ведическа литература подкрепя твърдението, че Нарайана, или Кршна, е причината
на всички причини. Шри Кршна е Върховният Бог. Той е, който носи радост на всяко
живо същество. Този, който е наистина знаещ, ще разбере това от великите мъдреци
и от Ведите и ще реши да обожава Бог Кршна като Върховен. Личностите, които се
придържат към обожанието единствено на Шри Кршна, са наричани будха, наистина
учени. Това убеждение може да укрепне, когато човек слуша трансцеденталното пос-
лание с вяра и любов от ачарйа, който не е подвластен на никакви безпокойства.
   Източникът на всички еманации не е мъртъв камък, а притежава пълно съзнание
за миналото, настоящето и бъдещето и никой не го познава съвършено.
  "Шри Ишопанишад" ни съветва да поливаме корена, който е източникът на растежа.
Душата е коренът, който поражда различните видове тела в зависимост от закона за
материалните последици. Истинско служене на човечеството е да научим хората как
да се отдадат на Върховния Бог и да обожават единствено Него с цялата си любов и
енергия. Най-простият начин да се обожава Върховният Бог в тази епоха на безпо-
койства, е да се слушат и възпяват великите Му дейности. Като слуша описанията
на дейностите на Бога, преданоотдаденият привлича вниманието на Бога към себе
си. И Богът, който се намира в сърцето на всяко живо същество, помага на преда-
ноотдадения, като му дава правилни указания. Напътствията на Бога отвътре пре-
чистват сърцето на преданоотдадените от всички замърсявания, резултат от матери-
алните проявления на страстта и невежеството. Тези, които не са преданоотдадени,
са под властта на тези проявления. Заради проявлението на страстта човек не може
да се освободи от материалните привързаности, а невежеството не му позволява да
разбере каква е истинската му същност и какъв е Богът. И така, когато човек е
подчинен на страстта, той няма никаква възможност да постигне себепознание,
колкото и да се прави на духовен. По милостта на Бога проявленията на страстта и
невежеството се отдръпват от преданоотдадените и те веднага се установяват в ка-
чеството на доброто. Всеки може да постигне това равнище, стига да следва пътя
на преданото служене под ръководството на истински духовен учител. Всяко живо
същество може да се пречисти, независимо от ниския си произход, ако се намира
под ръководството на чист преданоотдаден на Бога, защото Богът е необикновено
могъщ.
   Първият признак за появата на добри качества е, че човек става щастлив и с
голямо въодушевление отдава предано служене на Бога. Така пред него по естествен
начин се разкрива истинският облик на науката за Бога. След като овладее науката
за Бога, по милостта на Бога материалните му привързаности постепенно отслабват
и умът му напълно се изчиства от всички съмнения. Само като постигне това ниво,
той може да стане освободена душа и да вижда Бога на всяка крачка в живота си. В
това се състои съвършенството.

                             Мантра четиринадесета

  Човек трябва да познава съвършено Личността на Бога и трансцеденталното Й име,
  както и временното материално творение заедно с неговите временни полубогове,
  хора и животни. Когато има това знание, той се извисява над смъртта, а заедно
  с това и над скоропреходното космическо проявление и се наслаждава на вечен
      живот, изпълнен с блаженство и знание, във вечното царство на Бога.

                                    Коментар

    Бог Шри Кршна е Върховната Личност, която управлява духовната природа.
 Той може да бъде постигнат единствено чрез предано служене, освободено от
 всякакви материални качества, а не чрез философията, мистицизма (йога) и
 още по-малко чрез карма (плодоносните дейности).
    Никой не може да господства над Кршна. А този, който се опитва да господ-
 ства над материалната природа, се нарича обусловена душа. Най-важният прин-
 цип на религията е човек да развие смирение и преданост към Бога и да му се
 отдаде. Могъщата природа може да бъде подчинена само когато се пробуди съз-
 нанието за Бога. Хората често се подвеждат по други, временно привлекателни
 неща, в чиято основа стои сетивното наслаждение. Но това объркващо ги служе-
 не води до най-голямата деградация.
    Трябва да спасиш ближния си, но по верния начин. Няма никакво значение
 дали тази истина ни допада или не. Тя е факт. Ако искате да се спасите от
 повтарящите се раждания и смърти, трябва да се заемете с предано служене на
 Бога. Компромиси не може да има, защото това е необходимост.

                             Мантра петнадесета

  О, Господи, който поддържаш всичко живо, истинското Ти лице е скрито зад
 слепителното Ти сияние. Бъди милостив, отстрани това покривало и се покажи
                        на чистия си преданоотдаден.

                                  Коментар

   Божествената Личност постоянно е изпълнена с трансцедентално блаженство.
 Той доставя удоволствие на чистите Си преданоотдадени. Всичко, което Богът
 прави, цели да достави удоволствие на спътниците Му. Той е създал забавле-
 нията, за да привлече сухите мислители трансцеденталисти и акробатите от
 системата хатха-йога, които се опитват да открият Абсолютната Истина. Всяко
 живо същество е атма, душа. Главната атма, която управлява всички души е
 Параматма - Свръхдуша.
   Трите разделения трансцеденталисти са джнаните (поклонниците на безличност-
 ния Брахман), йогите (обожателите на аспекта Параматма) и бхактите, или пре-
 даноодадените на Бог Шри Кршна. Джнаните, които са овладели ведическото зна-
 ние, са най-издигнати от всички трансцеденталисти. Но йогите са по-висши и от
 джнаните. Йогите далеч превъзхождат и вършителите на плодоносни дейности. А
 от всички видове йоги най-висшият е този, който постоянно служи на Бога с
 цялата си енергия.
   Казано накратко, по-добре е човек да е философ, отколкото да работи за
 резултат, но мистиците стоят по-високо и от философите. А този, който следва
 бхакти-йога, който постоянно отдава служене на Бога, е най-издигнатият от
 всички йоги-мистици. "Шри Ишопанишад" ни насочва към постигането на това съ-
 вършенство.

                            Мантра шестнадесета

   О, Господи, о, предвечни философе, Ти, който поддържаш вселената и който
   си движещата сила; Ти, местоназначението на чистите преданоотдадени и
 доброжелателят на прародителите на човечеството. Моля Те, отстрани сиянието
 на трансцеденталните Си лъчи, за да мога да видя блажената Ти форма. Ти си
 вечната Върховна Божествена Личност, която е като слънце в сравнение с мен.

                                  Коментар

 Между слънцето и лъчите му няма качествена разлика. По същия начин Богът и
 живите същества са еднакви по качество. Слънцето е едно, но молекулите на
 слънчевите лъчи са неизброими. Слънчевите лъчи са част от слънцето, а слън-
 цето и лъчите му, взети заедно, представляват цялото слънце.
   В трансцеденталната обител на Бог Кршна къщите са изградени от философски
 камък и върху тях хвърлят сянка дървета на желанията. Там Богът пасе кравите
 сурабхи и е постоянно заобиколен от хиляди богини на щастието, които Му слу-
 жат с почит и благоволение.
   Брахмаджйоти са върховните лъчи, излъчвани от тази планета, както слънче-
 вите лъчи се излъчват от слънчевия диск. Докато човек не преодолее искрящо-
 то брахмаджйоти, той няма достъп до знанието за земята на Бога. Затова "Шри
 Ишопанишад" ни дава тази молитва към Бога, в която се иска Той да отстрани
 сияйните лъчи на брахмадйоти, за да могат чистите преданоотдадени да видят
 всеблажената Му трансцедентална форма.
   Върховната Истина е наречена философ, крепител, доброжелател и пр., следо-
 вателно Тя не може да бъде смятана за безличностна. Думата "крепител" има
 особено значение. На преданоотдадените Си Богът дава специална подкрепа,
 въпреки че поддържа всички живи същества. Когато преданоотдадените преодо-
 леят безличностното брахмаджйоти и видят личностния облик на Бога и блаже-
 ната Му вечна форма, тогава те изцяло осъзнават Абсолютната Истина.
   Всяко живо същество живее в Него и Той също живее във всяко същество. Той
 притежава безкрайно знание, могъщество, енергия, богатство, сила и въздей-
 ствие, които са напълно лишени от материални замърсявания.
   Богът се грижи изцяло за безкористните Си преданоотдадени и ръководи нап-
 редъка им по пътя към съвършената преданост. Като водач на преданоотдадени-
 те Си, накрая Той ги възнаграждава с желания резултат от преданото служене
 и им дава Себе си.
   Богът е причината на всички причини, но за Него самия няма причина, защото
 Той е изначалната причина. Той се наслаждава на Себе си, като проявява, соб-
 ствената Си вътрешна енергия.

                            Мантра седемнадесета

 Нека това временно тяло се превърне на пепел и нека жизненият дъх се слее с
 въздуха. О, господи, моля Те, припомни си сега всички мои жертвоприношения,
 и понеже си Върховният плодоползвател, моля Те, спомни си всичко, което съм
                              направил за Теб

                                  Коментар

   Брахмаджйоти произлиза от трансцеденталното тяло на Бога и е изпълнено с
 духовни искри. Духовните искри имат индивидуална същност и пълно съзнание за
 съществуването си, затова понякога пожелават да се наслаждават със сетивата
 си. Тогава те получават място в материалния свят, където могат да станат
 мними господари, управлявани от сетивата си. Под омагьосващото въздействие
 на този вид сетивно наслаждение живото същество минава през различни тела,
 проявени в материалния свят. Живото същество приема различни тела според
 благочестивите и пороч




Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: sewerin
Категория: Изкуство
Прочетен: 38870
Постинги: 8
Коментари: 2
Гласове: 141
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930